Vraagje: wat hebben een theezakje en seks met elkaar gemeen? (Hint: fifty shades of Earl Grey) Oké, nog een: wat is de connectie tussen vertrouwen en een politicus? A. Niks, B. Noppes, of C. Zij zijn hier voor ons. En dan nu de vraag voor één miljoen: wat hebben het woord ‘lifestyle’ en mode met elkaar gemeen? Druk op de knop als je het denkt te weten…

Lifestyle en mode

Waarom is er deze connectie? Hoe zijn deze twee zaken taalkundig zo vervlochten met elkaar geraakt? Wie kan dit taalraadsel oplossen? Ik zal een poging wagen. Naar alle waarschijnlijkheid is er deze connectie vanwege de associatie van het woord stijl in materiële zin, dat wil zeggen hetgeen men draagt of bezit is een expressie van wie men is en hoe men in de wereld staat. De onderliggende gedachte is dat het vergaren van bepaalde spullen je tot een individu maakt, vandaar dat tot de categorie lifestyle alles hoort wat men doet om een bepaald imago te creëren. Dit kan de nieuwe jas zijn waar je al een tijdje over nadenkt om het te kopen. Of die auto waarbij de vorm perfect aansluit bij wie je bent als persoon. Of het interieur van je huis, waarbij decoratie vrijwel het enige gewicht in de schaal is bij de beslissingen van alle aankopen.

Geen spullen, maar daden

Nu, dit zijn allemaal zaken die het uiterlijk vertoon is van iemand. Vandaag de dag wordt dit geassocieerd met het woord ´lifestyle´, alhoewel het in feite totaal niks te maken heeft met de oorspronkelijke betekenis van het woord. Lifestyle, oftewel levensstijl, is volgens de Dikke van Dale niets anders dan een `manier van leven`. Er is een wezenlijk verschil tussen denken dat het bezitten van een combinatie van spullen je een unieke identiteit verschaft en het idee dat de stijl van leven bepaald wordt door datgene wat je doet. En daar gaat het om.

Uiterlijke schijn

De mensen in de winkelcentra zijn doorgaans (al wordt dat door henzelf stug bagatelliseert) bezeten van het creëren van een imago. En gedurende hun hele leven zijn zij bezig het grootste deel van hun tijd en geld te besteden aan het onderhouden hiervan. Spullen zijn voor hen namelijk de make-up voor de ziel.

Er is een wezenlijk verschil tussen denken dat het bezitten van een combinatie van spullen je een unieke identiteit verschaft en het idee dat de stijl van leven bepaald wordt door datgene wat je doet.

Het voelt goed. Het is een bevrediging van een behoefte die kennelijk zeer belangrijk wordt geacht. Een behoefte waar immer aan gepolijst en geschaafd moet worden. Die behoefte heet status. Oftewel, de manier waarop anderen hen zien, maar ook (en het meest van belang) hoe zij zichzelf zien. Het is het fundament waarop betekenis wordt gegeven aan het bestaan.

Maar, alles bij elkaar genomen: wat maakt het nou uit dat het woord lifestyle in de volksmond en in alle websiterubrieken gebruikt wordt voor materiële zaken? Wat is dit voor mierenneukerij? Omdat het woord lifestyle op deze manier een wijze van denken verraadt die symptomatisch is voor deze generatie: dat uiterlijk het belangrijkste doel is. En dat is fucked up. Omdat lifestyle niks te maken heeft met de keuze of je nieuwe Chesterfield van leer gaat zijn of toch van polyetherfoam. Omdat lifestyle het spectrum is van daden en niet een scala aan objecten. Het omvat alle keuzes die van invloed zijn op hoe je je tijd indeelt. Omdat deze semantische illusie doorgeprikt moet worden. Lifestyle moet weer lifestyle worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *